adiyogev – עדי יוגב אלצפון

ילדים, צמחים ומה שביניהם

ילדים, צמחים ומה שביניהם (מחלות חורף)

צמחי מרפא היוו מאז ומעולם חלק מרכזי ובלתי נפרד בריפוי ובמניעת מחלות. משחר ההיסטוריה האנושית, הצמחים ליוו את האדם במצבי החיים המשתנים החל מהינקות וכלה בבגרות וזקנה.

 

מערכת החיסון בינקות

חודשי חייו הראשונים של התינוק, חשובים במיוחד לתחילת התפתחותה של מערכת החיסון. עם היוולדו, התינוק מצויד בנוגדנים שהועברו אליו דרך שליית אימו בזמן ההריון, אך הזמן רמות נוגדנים אלו הולכות ופוחתות והתינוק מתחיל לפתח מערכת נוגדנים עצמאית. התפתחות מערכת זו קשורה קשר הדוק במידת החשיפה של התינוק לפתוגנים חיצוניים אשר אמורים לסייע בעדו לבנות את מערך הזיכרון הפנימי של מערכת החיסון, במידה ומהלך זה לא מופרע. שימוש מוגבר בתרופות מפחיתות חום וכאבים ו\או אנטיביוטיקה במצבים לא הכרחיים, עשוי לשבש מהלך חיוני זה ולמעשה לפגוע ביכולת של התינוק להתמודד עם הסביבה החדשה, הבלתי סטרילית שאליה נחשף לאחר חודשי ההריון הארוכים.

רוב מחלות הילדות כאמור, הינן מחלות זיהומיות, נגיפיות או חיידקיות ולמעשה אם נצליח לתמוך ולסייע לתינוק בהתמודדותו מול הפולש הפתוגני בעזרת צמחי מרפא, ייפתח התינוק מערכת חיסון איתנה שתוכל לשמש אותו בהמשך חייו.

 

חום בילדים

אחת התגובות המידיות של הפעלת מערכת החיסון במצב של פלישת מזהמים (חיידקיים או נגיפיים), היא שחרור של מתווכי דלקת בעלי השפעה על מנגנון ויסות החום במוח אשר מובילים לעלייתו של חום הגוף. אם כך, עלייתו של חום הגוף היא תוצאה של ניסיון הגוף להתמודד עם הפלישה הפתוגנית; החום מגביר את תנועתיות ופעילות תאי הדם הלבנים, מגביל את התרבותם ופעילותם של חיידקים ונגיפים וככלל מסייע לגוף במלחמתו בפולש. חום גבוה יתלווה לרוב מחלות הילדים שמקורן בזיהום חיידקי או נגיפי ונשאלת השאלה מתי והאם בכלל נשאף להורידו.

 

הטיפול הצמחי במחלות זיהומיות
בסיס העבודה עם צמחי מרפא במקרים של מחלות זיהומיות כגון: שפעת, דלקת גרון או דלקת אוזניים יהיה מצד אחד, לחזק ולהמריץ את מערכת החיסון כך שתוכל להתמודד טוב יותר עם הפולש המזהם ומצד שני לסייע למערכת החיסון באופן ישיר, ע"י צמחים המכוונים לחיסולו הישיר של המזהם. צמחים המסייעים בהורדת החום ישמשו בדרך-כלל, רק במקרים של חום גבוה או כאשר הילד מראה סימנים של התשה, קשיי הרדמות, חוסר שקט או כאבים.

על טעם ועל ריח
בטיפול בתינוקות ובילדים, בחירת צמחי המרפא תהיה מוקפדת במיוחד, שכן נשאף לעבוד עם צמחים בלתי רעילים (או רעילים רק במינונים גבוהים), נטולי תופעות לוואי, הנחשבים לבעלי עוצמת פעילות רפואית עדינה עד מתונה.
בעוד שצמחים מסוימים ניתן ליטול כבר בחודשי חייו הראשונים של התינוק כך עם צמחים אחרים נעדיף להמתין מספר חודשים עד להתחזקות מערכת העיכול של התינוק.
מינוני הנטילה יהיו מותאמים לגיל ומשקל התינוק\ילד כאשר תמיד נעדיף להתחיל בנטילת כמויות מינימום מומלצות ובהדרגה, במידת הצורך, לעלות במינון עד לכמות המקסימלית המומלצת בהתאם לגיל ולמשקל.
טעמם של צמחים רבים עז, ואינו ערב לחיקם של תינוקות וילדים ועל כן נעדיף לבחור צמחים בעלי טעמים עדינים, מתונים ואפילו בעלי נטייה למתקתקות מסוימת.
הטיפול בצמחי מרפא בילדים יכלול טיפול פנימי וטיפול חיצוני; ניתן לשלב צמחים יבשים, תמציות תקניות יבשות ותמציות נוזליות, לצד רטיות, קרמים ומשחות, בהתאם לגיל הילד, אופי המחלה, היענות המטופל והאסטרטגיה הטיפולית הכללית.

אופני שימוש
אופן השימוש תלוי כאמור בהיענות הילד\ההורה, בגיל הילד, בשאלה האם הוא יונק או נוטל בקבוק, אוכל דייסות ועוד. באופן כללי עד גיל חצי שנה, כאשר מדובר בתינוקות יונקים, נעדיף לעבוד עם תמציות נוזליות (טינקטורות) ישירות בליעה ובאם התינוק גם שותה מבקבוק, ניתן לשלב חליטות של צמחים יבשים. כאשר מדובר בתינוקות הניזונים מתמ"ל, ניתן לערבב תמציות נוזליות או תמציות יבשות באבקה במזונם וכן לשלב בקבוקים עם חליטות של צמחים יבשים.

החל מגיל חצי שנה הפורמט המומלץ הינו סירופ דהיינו מיצוי צמחי נוזלי בתוספת המתקה כלשהי כגון: סילאן, אגבה, מולסה, מייפל או סירופ מרוכז המופק מבישול של סוכר ומים. דבש ניתן לשלב החל מגיל שנה ומעלה. ניתן גם לטפל באמצעות חליטות צמחים, זאת בתנאי שהילד משתף פעולה עם שתיה של כוסות\בקבוקים מלאים, מספר פעמים ביום.

בגילאים מבוגרים יותר (גילאי 7-9 ומעלה), וברגע שיודעים לבלוע, ילדים רבים יעדיפו ליטול כמוסות על פני נטילה של הרכב נוזלי ממותק או לא. העדפה זו תהיה בעיקר בקרב ילדים שלא נהגו ליטול בינקותם ליטול פורמולות צמחיות ועל כן לא התרגלו לטעמים, לריחות ולמראה הטינקטורות הנוזליות.

 

משך השימוש

אישיותם הרכה, נטולת העכבות (יחסית) של הילדים מאפשרת פעמים רבות טיפול זורם עם תוצאות טובות ומהירות יותר מבטיפול עם מבוגרים, שבו החלק היחסי של אישיותם הוא לעיתים גורם מעכב ומאתגר את הצלחת הטיפול. כמו כן העובדה שאין לפניהם שנים של הרגלי תזונה שגויים ואורח חיים קלוקל הופכים את הטיפול בילדים יחסית לקצר מועד; החל ממספר ימים למחלות אקוטיות ועד לטיפול של מספר חודשים במצבים המחייבים שינוי יותר עמוק במחלות כרוניות שונות.

 

היענות לטיפול והתפקיד ההורי

הצלחת הטיפול בילדים תלויה באופן ישיר בהיענות ההורים לטיפול. חשוב שההיענות תבוא מצד שני ההורים בכדי שהילד יחוש בטוח בתהליך וישתף פעולה. באם הילד יחוש בחוסר ביטחון או בספקנות מצד הוריו, ייתכן ויתקשה לשתף פעולה ובמהרה עשוי להפוך ל"סרבן" צמחים. כתוצאה מכך, הוריו עשויים להתקשות להתמודד אל מול ההתנגדויות (הטבעיות לעיתים) של הילד, והתהליך עשוי להסתיים בחוסר הצלחה.

ליווי המטפל בתהליך הריפוי

פעמים רבות יתעניינו ההורים ב "סירופ הפלא" העשוי לשמש כעזר מיידי במכאובו של ילדם. ברוב המקרים התאמה כללית זו, עשויה לטפל נקודתית בהתפרצות המחלה הנוכחית אך לא תטפל בנסיבות שהביאו אליה ולא תוכל למנוע את הישנותה. כמו כן, היות ותינוקות וילדים רגישים מבחינה פיזית ורגשית, לעיתים קרובות יגיבו באופן מהיר ועוצמתי לטיפול בצמחים, וייתכנו מצבים בהם תוך מספר שעות יהיה צורך בשינוי; בהרכב, במינון או באופן הנטילה. אם כך, הדרך הנכונה לטיפול מעמיק בתינוקות וילדים היא בטיפול וליווי מסודר של מטפל הבונה תוכנית טיפולית המבוססת על תשאול מקיף ובחינת הנסיבות שהובילו את הילד לפגיעות החיסונית. הטיפול המבוסס על היכרות אישית עם הילד, הוריו וסביבת מגוריו תאפשר למטפל את מירב המידע שיוכל לסייע בעדו לחזק את מערכת החיסון, להציע שינויים באורח החיים או דפוסי התנהגות, להביא לבריאות אופטימלית ולמנוע מחלות חוזרות.

 

דוגמאות לצמחים המתאימים לטיפול בתינוקות וילדים

קיפודנית (.Echinacea spp)

צמח חשוב ומרכזי ביותר ברפואת הצמחים המודרנית בכל הקשור למחלות אקוטיות זיהומיות, הודות לפעילותו ממריצת החיסון ונוגדת הזיהום החזקה שמיוחסת לו. השימוש הרפואי המקובל בצמח הוא בשורשיו, עליו ו\או פרחיו של הצמח, בהתאם למין שבשימוש. הודות לפעילותו הנוגדת חיידקים ונגיפים וממריצת החיסון, הצמח משמש בעיקר למצבים של זיהומים ודלקות במערכת הנשימה העליונה והתחתונה דוגמת: דלקת גרון, ברונכיטיס ודלקת ריאות, וכן משמש לטיפול בדלקת אוזניים, שפעת והצטננות.

 

סמבוק שחור (Sambucus nigra)

אחד מצמחי המרפא המתאימים ביותר לטיפול בילדים החולים במחלות זיהומיות של מערכת הנשימה, היות ונחשב לצמח עדין ובטוח לשימוש במינונים המקובלים. השימוש הרפואי נעשה בפרחיו ע"י חליטה או טינקטורה (תמצית נוזלית). לצמח פעילות רפואית ממריצת חיסון, מפחיתת ליחה, נוגדת אלרגיה, מייזעת ואנטי ויראלית. הודות לפעילויות אלו, הוא מתאים לטפל במצבים של חום גבוה, דלקות גרון, דלקות אוזניים, שפעת, נזלת, סינוסיטיס ואף מצבי אלרגיה שונים.

 

בת קורנית מצויה (Thymus vulgaris)

צמח ארומתי ועדין, המתאים במיוחד לטיפול בילדים ולטיפול מניעתי ארוך טווח של מחלות מערכת הנשימה התחתונה והפרעות מערכת העיכול. השימוש הרפואי הוא בעליו ובפרחיו כאשר מקובל להשתמש בו כצמח מחזק, אנטי חיידקי, ממריץ חיסוני, מכייח ארומתי, מרחיב סימפונות ונוגד שיעול, מפיג גזים ומפחית ליחה. הצמח מתאים בעיקר לטיפול במצבים של ברונכיטיס ושיעול וכן במצבים של זיהומים אקוטיים במערכת העיכול, כולל טיפול בתולעי מעיים, הודות לפעילותו האנטי פרזיטית.

 

נפית החתולים (Nepeta cataria)

צמח עדין, מרגיע ונוגד עווית, בעל פעילות רפואית מאלחשת ונוגדת דלקת המתאימה לטיפול בכאבים של צמיחת שיניים ובמצבים של כאבי בטן עוויתיים (Colic) בתינוקות. בנוסף, הצמח הינו בעל פעילות מייזעת ומפחיתת חום ועל כן משמש במצבים של חום גבוה, שפעת והצטננות. השימוש ברפואי הוא בפרחיו ועליו וניתן להשתמש בחליטה או בטינקטורה (תמצית נוזלית).

 

מקורות:

 

  1. Romm Aviva Jill & William Sears , Naturally Healthy Babies and Children, USA, 200221
  2. White LB. and Mavor S. Kids Herbs, Health. Interweave Press, Loveland, CO, USA, 1998
  3. http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=387&t=b
  4. http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=284&t=b
  5. http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=428&t=b
  6. http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=459&t=b