adiyogev – עדי יוגב אלצפון

טפילי ותולעי מעיים

טפילי ותולעי מעיים- יש מה לעשות!!!

לאחרונה נשאלתי לא מעט בדבר יכולת הרפואה הטבעית לטפל בתולעי מעיים עקשניות ולכן החלטתי להתיישב ולכתוב לכם קצת על קווים לדמותם; קיימים סוגים רבים של תולעי מעיים כאשר כולם בהגדרתם טפילים (פרזיטים) דהיינו, יצורים שגדלים וניזונים מהגוף המאכלס אותם, ובמקביל מנצלים את משאבי המאכסן שאליו חדרו ומחלישים אותו, כלומר את ילדנו ועל כן רצוי שנטפל במצב באופן יסודי…

אופן הדבקה הסוג הנפוץ ביותר בארץ הינו תולעת סיכה (Oxyuris) שההדבקה שלה קלה ומהירה ביותר, ולכן שכיחה בעיקר בגני ילדים ופעוטונים. ההדבקה מתרחשת בעקבות מגע עם משטחים נגועי ביצי תולעים והכנסתם באופן לא מודע אל הפה.

מהלך חיי התולעים עם כניסתם של התולעים מהסוג הנ"ל, לחלל הפה הן עוברות בקלות למערכת העיכול ומשתכנות בה, הודות לשפע המזון שמספקת. התולעת יוצאת בלילה מפי הטבעת כדי להטיל את ביציה וזהו בדר"כ שלב הגרד שטורד מנוחתם של הילדים ואיתם הוריהם. עצם הגרד באופן לא מודע ומתוך שינה, עשוי להעביר את הביצים לסביבת מחייתו של הילד ומשפחתו ובכך לצור הדבקה נרחבת יותר. התולעת מתה מיד לאחר ההטלה אך לא לפני שהעמידה דור צאצאים חדש, שבתוך 6 שעות יבצבץ ויגיח למשך 20 יום נוספים. מכאן ניתן להבין, כי בכדי להבטיח את חיסולו של דור ההמשך, משך הטיפול הבסיסי הינו כשלושה שבועות, כאשר לאחר מכן מומלץ להמשיך ולחזק את מערכות העיכול והחיסון יחדיו.

תסמינים וסימנים להדבקות קיימים תסמינים וסימנים רבים המשתנים מסוג טפיל אחד למשנהו וכן מאדם לאדם. על פי רוב, תולעי מעיים יהיו החשודים המיידיים בכל הקשור בגרד בפי הטבעת המתרחש בעיקר בשעות הלילה. תסמינים נוספים יכולים להיות כאבי בטן, עצירות ושלשול לסירוגין, חוסר תיאבון, בחילות, נפיחות וגזים, חולשה ותשישות, איבוד משקל, בעיות של חוסר ספיגה ועוד…

גורמי סיכון להדבקות חוזרת חוסר היגיינה, מזון ומים נגועים בשיירי צואה, חולשה חיסונית, חוסר איזון בחיידקי מעיים, מגורים או טיול באזור נגוע, מגע והכנסת ידיים לפה וכמובן חולשה חיסונית ועיכולית.

טיפול רפואי מקובל קיימות מספר תרופות מקובלות לטיפול כאשר השכיחה ביותר הינה Mebendazole – Vermox. התרופה קוטלת את התולעים על ידי בלימת מקורות האנרגיה שלהן. את תולעת הסיכה ניתן לחסל באמצעות מנה יחידה, בעוד שלזיהומי מעיים אחרים יש צורך בטיפול הנמשך 3 ימים עוקבים ובכל מקרה מומלץ לחזור על הטיפול לאחר 2-3 שבועות משום שהתכשיר אינו יעיל בחיסול ביצי תולעים או תולעים צעירות אלא על בוגרות. למרות יעילות הורמוקס ותרופות קונבנציונליות אחרות, הטיפול בטפילי מעיים עשוי לכלול תופעות לוואי לא נעימות ואף להוביל לאנמיה למשתמשים באופן תכוף או במינונים גבוהים ועל כן רבים בוחרים לטפל באמצעים אחרים.

הגישה של הרפואה הטבעית בטיפול בתולעי מעיים וטפילים בראש ובראשונה מניעה, אך איך נמנעים מהדבקה? – שמירה על היגיינה נאותה הכוללת שטיפת ידיים יסודית בעת יציאה מהשירותים, שטיפת פירות וירקות, הימנעות מהכנסת הידיים או חפצים שונים לפה, להקפיד שכל פעם שמגרדים בטוסיק רצים לשטוף ידיים וכמובן שטיפת ידיים עם סבון לפני כל ארוחה. מומלץ לדבר הרבה על היגיינה מונעת עם הילדים מה שדורש מעורבות והקפדה הן של ההורים והן של הגננות וכל מי שנמצא במגע עם ילדכם: בייביסטר, סבא וסבתא, מדריכי חוגים ועוד.

– חיזוק מערכת העיכול על ידי שמירה על רובד החיידקים הטובים במעי.

– חיזוק ושמירה על מערכת החיסון איתנה, היות ומערכת חיסון חלשה מתקשה להתמודד עם פלישת מזהמים מכל סוג שהוא.

ואם כבר נדבקנו מה לעשות? כמו תמיד, מדובר על טיפול משולב הכולל תזונה מותאמת, צמחי מרפא ושינוי אורח חיים;

  1. תזונה; -"הרעב את האוייב"- התולעים ניזונות מסוכר פשוט ועל כן מומלץ להימנע מכל חשיפה לסוכרים כולל מתוקים טבעיים דוגמת: דבש, סילאן, מייפל, פירות יבשים וטריים וכו'…

– הגברת מזונות הידועים כמרחיקי תולעים כגון: זרעי דלעת לא קלויים, אכילת שום ושתיית חליטת קליפת רימונים.

*שימוש בזרעי דלעת לא קלויים- לטחון ולערבב כפית עם דברי מזון על פי העדפת הילד (לא מתוקים…) יומיום במשך 3 שבועות. תורם אומגה 3, ויטמינים ואבץ ובכל מקרה לא מזיק. שום אחד, שימושים שונים:

*"נר שום"- לקלוף שן שום שלמה תוך כדי הקפדה שלא לפצוע את השן בעת הקילוף, לצפותה בווזלין ולהחדירה לפי הטבעת. השן תצא בשלמותה עם היציאה הבאה ויש להקפיד לעשות זאת מדי ערב ולמשך 20 יום, משך חיי התולעת היות והשום ככול הנראה אינו מחסל את התולעת אלא מרחיק אותה ומונע ממנה את ההטלה.

*שמן שום למריחה- ניתן להשיג בחנויות טבע ו\או בתי מרקחת, או לכתוש שן שום, להשרות בשמן זית למשך 3-5 שעות ולמרוח באזור פי הטבעת.

*כמוסות שום לשימוש בתור נר או לבליעה.

*מיצוי שום- ניתן לרכוש בבתי טבע.

*וכמובן, להגביר אכילת מזונות עם שום.

 

  1. צמחי מרפא- קיימים קוטלי פרזיטים בעלי עוצמות פעילות שונות המשמשים גם לחיסול זיהום של תולעי מעיים, חלקם עובדים על חיסולם הישיר וחלקם עובדים על הרחקתם דרך שינוי סביבת מחייתם. צמחים מוכרים לדוגמא:

– Alium sativum

שום- צמח אנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי ואנטי פרזיטי מובהק המשמש בעיקר לטיפול בטפילי מעיים וזיהומים שונים של מערכת הנשימה העליונה.

– Juglans nigra

אגוז שחור- צמח בעל עוצמת פעילות בינונית המשמש בעיקר לטיפול בתולעי מעיים ולטיפול במצבי עצירות בהיותו צמח אנטי פרזיטי וממריץ מרה.

– Thymus vulgaris

– בת קורנית מצויה (טימין)- צמח חשוב בעל השפעה רחבה ומגוונת אשר בין שלל פעילותיו כמחטא ומכייח במחלות דרכי הנשימה וכנוגד זיהום ומפיג גזים במערכת העיכול, הינו גם צמח הנחשב כקוטל תולעי מעיים.

– Ocimum sanctum

– ריחן קדוש (בזיליקום)- צמח בעל השפעות מגוונות ביותר הנחשב בין השאר למחזק חיסון, מחזק מערכת עצבים ומאזן מטבולי המשמש גם כקוטל תולעי מעיים.

 

* בשל עוצמות פעילות שונות, רגישויות ותופעות לוואי אפשריות, מומלץ להשתמש בצמחי המרפא בליווי איש\אשת מקצוע בתחום.

 

  1. שינוי אורח חיים- הקפדה על היגיינה נאותה כפי שפורט מעלה בדרכי מניעה וכן יש להקפיד על גזירת ציפורניים, כיבוס בגדים תחתונים, מצעים, מגבות של כל בני הבית.

 

שיהיה לנו קיץ נעים ושקט, נטול פרזיטים וטפילים אחרים (-:,

עדי